Cum se fabrica anvelopele
Pana la doua sute de materii prime diferite se combina intr-un mix de chimie, fizica si inginerie pentru a ne aduce noua, soferilor, cel mai inalt grad de confort, performanta, fiabilitate si siguranta pe care tehnologia moderna il poate oferi unei anvelope. Iata pasii principali:
Proiectarea unei anvelope
Majoritatea anvelopelor sunt dezvoltate in colaborare cu producatorii auto, multe dintre ele fiind proiectate sa suporte cerintele si performanta unui anumit model de vehicul. Procesul incepe pe calculator, convertindu-se cerintele masinii in specificatii exacte pentru anvelope. O anvelopa prototip este produsa initial pentru a testa capacitatea anvelopei proiectate de a oferi performanta pe masura vehiculului. Acest proces de proiectare a anvelopelor presupune luni de testare, inspectie si verificari de calitate atat din partea producatorului de anvelope cat si din partea celui de automobile. Doar cand acest proces este terminat, producatorul auto lanseaza comanda pentru anvelopele de prima echipare.
Productia efectiva a anvelopelor
Procesul de productie a unei anvelope incepe cu o selectie a diferitelor tipuri de cauciuc, rasini speciale, negru de fum, pigmenti, antioxidanti, bioxid de siliciu si alti aditivi care se vor combina pentru a conferi caracteristicile dorite. Pentru fiecare din componentele principale ale anvelopei se folosesc compusi diferiti.
Un malaxor special combina diferitele materii prime pentru fiecar ecompus intr-o pasta omogena de culoare neagra si consistenta gumei de mestecat. Pentru a asigura conformitatea amestecului, acest proces este supravegheat computerizat. Materialele compuse sunt trimise apoi spre a fi formate in flancuri (pereti laterali), benzi de rulare si alte componente ale anvelopei.
In acest punct poate incepe asamblarea anvelopei. Primul compus care intra pe masina de produs anvelope este cauciucul interior, stratul de etanseizare produs dintr-un cauciuc care opreste trecerea apei si aerului si care va lua forma unui tub interior inlocuind functiile camerei la anvelopele clasice. Urmeaza apoi carcasa si breakerele (numite si centuri), cel mai adesea fabricate din otel si poliester. Acestea dau rezistenta anvelopei in acelasi timp lasand-o flexibila. breakerele sunt taiate si montate la dimensiuni si unghiuri precise, specificate in proiectul anvelopei, pentru a-i conferi acesteia caracteristicile de manevrabilitate si tinuta de drum urmarite.
Urmeaza montarea talonului, doua inele formate din impletituri de sarma de otel imbracate in bronz. Talonul asigura etanseitatea imbinarii anvelopei cu janta. Banda de rulare si peretii laterali (flancurile) sunt apoi pozitionate deasupra breakerelor si carcasei si presate puternic. Rezultatul este o anvelopa "necoapta" care nu a fost supusa inca vulcanizarii.
Ultimul pas este vulcanizarea. Anvelopa "necoapta" este plasata intr-o matrita si umflata puternic pentru a forma profilul benzii de rulare si marcajele de pe exteriorul flancului. Intreg ansamblul este incalzit apoi la peste 150 de grade Celsius pentru 12-15 minute pentru a vulcaniza cauciucul. Acest interval de 12-15 minute se refera la anvelope de autoturisme si vehicule comerciale usoare, anvelopele offroad si industriale suporta procese de vulcanizare de pana la o zi.
Fiecare anvelopa este verificata si mostre sunt extrase de pe banda si testate. Unele sunt inspectate cu raze X, altele sunt taiate pentru a cauta defectiuni, altele sunt rulate pe bancuri iar altele sunt testate pe strada pentru evaluarea tinutei de drum, durabilitatii si economiei de carburant.
5682 citiri | Publicat in data de 12 Aprilie 2010 |cum, se, fabrica, produc, anvelopele, pneurile