Cea mai importanta piesa a autoturismului dumneavoastra nu este motorul.
Anvelopele autoturismului sunt considerate adesea ca fiind piese mai putin
importante ale vehiculului. Aceasta apreciere este insa departe de adevar.
Anvelopele sunt singurele zone de contact pe care vehiculul il are cu suprafata
carosabila.
In acest pliant va invitam sa descoperiti ce sunt intr-adevar anvelopele - o
componenta cruciala, de mare calitate si inalta tehnicitate a sasiului, special
destinata pentru a deservi autoturismele moderne care circula cu viteze mari.
Anvelopele nu numai ca trebuie sa se potriveasca la diverse sisteme de suspensie
si sa raspunda precis la comenzile directiei, ci trebuie in acelasi timp sa fie
silentioase si durabile. Mai presus de toate, pentru ca vehiculul sa ruleze in
siguranta, anvelopele trebuie sa faca fata fortelor extreme exercitate asupra
acestuia - la franare, accelerare sau in viraje. Aceasta este cu atat mai
important atunci cand drumul este ud si alunecos sau acoperit cu zapada si
gheata. Asadar, fiind mereu preocupati de siguranta dumneavoastra, va oferim
aici cateva sfaturi si recomandari privind buna functionare a anvelopelor.
Ne asiguram ca veti ajunge la destinatie in siguranta.
Inspectati starea anvelopelor si verificati presiunea acestora (inclusiv pentru
roata de rezerva) la fiecare doua saptamani. Daca suspectati existenta vreunei
deteriorari, anvelopa trebuie inspectata imediat de catre un service
profesionist de anvelope.
Evitarea deteriorarilor
Anvelopele se pot deteriora fara ca soferul sa realizeze acest lucru. Daca
descoperiti sau suspectati o astfel de problema, anvelopa trebuie imediat
inspectata de catre un service profesionist de anvelope.
Daca trebuie sa treceti peste un obstacol, apropiati-va incet de acesta si pe
cat posibil intr-o pozitie perpendiculara fata de obstacol. Verificati starea
anvelopelor in mod regulat pentru a sesiza deteriorari exterioare cum ar fi
taieturi, fisuri sau umfaturi.
Mai devreme sau mai tarziu,trebuie sa va inlocuiti anvelopele
Momentul cand se inlocuieste o anvelopa este o decizie de care este responsabil
proprietarul vehiculului. Acesta trebuie sa aibe in vedere factori precum
conditiile in care a fost exploatata anvelopa, modul cum a fost intretinuta,
inspectia vizuala si performantele dinamicii acesteia. Clientul trebuie sa
consulte un service profesionist de anvelope atunci cand are intrebari despre
utilizarea anvelopei.
Anvelopele trebuie scoase din uz din diverse motive, cum ar fi uzura acestora
pana la nivelul minim acceptat, deteriorari sau accidente (pene, taieturi,
lovituri, fisuri, galme, sub-presiune, suprasarcina). Din aceasta cauza,
anvelopele, inclusiv cea de rezerva, trebuie sa fie inspectate regulat la
fiecare doua saptamani. Inspectia periodica contribuie foarte mult la
prelungirea duratei de viata a acestora. Daca identificati sau suspectati o
deteriorare, Continental va recomanda sa apelati pentru o verificare
profesionista la un service specializat.
Soferii trebuie incurajati cu tarie sa aiba incredere in inspectia vizuala pe
care o pot face. De asemenea, ei pot identifica orice schimbare ale
performantelor dinamicii vehiculului, cum ar fi pierderea presiunii, zgomot sau
vibratii. Acestea pot constitui semnale precum ca una dintre anvelope trebuie
inlocuita sau reparata.
Este important sa montati acelasi tip de anvelope (marca si profil) pe toate
cele patru roti ale vehiculului, pentru a putea beneficia de manevrabilitate si
performante de franare foarte bune in orice conditii de trafic.
Informatii privind marcajele si simbolurile inscrise pe flancul unei anvelope:
DUNLOP WINTERSPORT 185/65/R15 91H
DUNLOP
Producatorul anvelopei
WINTERSPORT
Numele comercial al amprentei (designului suprafetei de rulare).
185/65/R15 91H
185 = latimea anvelopei in mm (=185 mm)
65 = inaltimea profilului/flancului in procente fata de latime (= 65% din 185
mm) = 120,25 mm
R = structura radiala a firelor din pliuri
15 = diametrul jantei in inch (1 inch = 2,54 cm)
91 = indice de sarcina (vezi val. in Kg in "Tabelul cu indicii de sarcina ai
anvelopelor")
H = simbolul de viteza (vezi val. in Km/h in "Tabelul cu simborile de viteza a
anvelopelor")
Simbol "C" = (de la cuvantul Cargo) inserat in datele anvelopei ex. 225/75R16C
reprezinta faptul ca anvelopa este destinata numai autovehiculelor de tip Cargo
(Camionete, Microbuse, Utilitare, etc).
Simbol FULG DE ZAPADA
Simbol de fabricatie oficial pentru identificarea anvelopelor fabricate pentru
utilizarea pe zapada abundenta.
TUBELESS
Anvelopa care se foloseste fara camera.
TUBETYPE
Anvelopa care se foloseste numai cu camera.
M+S sau M&S
Mud & Snow (Noroi si Zapada) = Anvelopa cu coeficient bun de aderenta pe noroi
si zapada.
ANVELOPA DE IARNA
Anvelopa fabricata special pentru a fi utilizata la
temperaturi mai mici de 7°Celsius. Datorita componentelor care isi pastreaza
proprietatile la temperaturi scazute si a crestaturilor multiple practicate pe
banda de rulare, au o aderenta mai mare pe zapada sau gheata.
ANVELOPA DE VARA
Anvelopa fabricata special pentru a fi utilizata la
temperaturi mai mari de 7° Celsius. Are un comportament foarte bun pe asfalt
uscat sau umed dar nu este recomandata pe carosabil acoperit cu zapada sau
gheata. Fiind fabricata sa reziste la temperaturile ridicate din perioada verii,
devine mult prea rigida la temperaturi scazute ceea ce afecteaza in primul rand
aderenta.
ANVELOPA ALL SEASON
Anvelopa fabricata special pentru a fi utilizata pe
parcursul intregului an (pentru toate anotimpurile). Imbina calitatile anvelopei
de vara si a celei de iarna. In conditii extreme este inferioara celei de vara
pe uscat sau celei de iarna pe zapada.
ANVELOPA RANFORSATA
Anvelopa fabricata special cu mai multe pliuri pentru a
face fata sarcinilor mari.
ANVELOPA ON ROAD
Anvelopa pentru autovehicule 4x4, SUV, fabricata special
pentru drumuri asfaltate.
ANVELOPA OFF ROAD
Anvelopa pentru autovehicule 4x4, SUV, fabricata special
pentru a face fata unor conditii in afara drumului. Poate avea calitati speciale
pentru nisip, noroi sau piatra.
ANVELOPA ON/OFF ROAD
Anvelopa care imbina caracteristicile celor doua de mai
sus.
ANVELOPA DE DIRECTIE
Anvelopa speciala de utilitara sau de camion care se
monteaza pe puntea de directie.
ANVELOPA DE TRACTIUNE
Anvelopa speciala de utilitara sau de camion care se
monteaza pe puntea de tractiune, sunt mai canelate pentru a avea un coeficient
de aderenta mai mare.
ANVELOPA DE REMORCA
Anvelopa speciala care se monteaza pe puntile remorcilor.
Sunt cazuri cand pentru remorca se folosesc aceleasi anvelope ca la directie.
AMPRENTA (pata de contact)
Suprafata anvelopei care intra in contact cu
carosabilul.
DIAMETRUL JANTEI
Diametrul real al jantei. Acesta se masoara de regula
in
inci; de ex. 195/65R15 unde '15' este diametrul jantei (1 inch
2,54 cm).
DOT
Department Of Transportation
Ministerul Trasporturilor (din
SUA)
reprezinta ca anvelopa este conforma cu reglementarile din SUA. Dupa
acest indicativ apar mai multe coduri din litere/cifre. Acestea exprima anumite
detalii de fabricatie cerute de DOT.
DOT _ _ _ 3207
data fabricatiei (cod format intotdeauna din 4 cifre)
inseamna ca anvelopa a fost fabricata in saptamana 32 din anul 2007.
INDICE DE SARCINA
Indice standardizat care indica sarcina maxima pe care o
poate transporta o anvelopa; de exemplu 195/65R15 91H unde '91' este indicele de
sarcina (vezi valoarea in Kg in Tabelul cu indicii de sarcina ai anvelopelor).
In cazul in care apar 2 indici ex: 154/151, primul se refera la sarcina max. a
anvelopei cand este montata individual (cand pe o axa sunt 2 roti si se monteaza
cate una pe fiecare parte) iar al 2-lea cand anvelopele se monteaza dual (cand
pe o axa sunt 4 roti si se monteaza cate 2 pe fiecare parte).
INALTIMEA PROFILULUI/FLANCULUI
pentru 195/65R15 unde "65" este inaltimea
flancului. Valoarea "65" este in % fata de latime (65 % din 195 mm)
126,75
mm. In cazul cand aceast numar lipseste ex. 155/R13 inseamna ca el este 82.
FLANC
Partea de anvelopa dintre janta si banda de rulare. Suprafata flancului
cuprinde toate marcajele si simbolurile referitoare la anvelopa.
LATIME
pentru 195/65R15 unde "195" este latimea anvelopei in mm; pentru 11.00
R 22,5 unde 11 este latimea anvelopei in inch (1 inch
2,54 cm).
R
Radial, anvelopa a caror corduri (fire rasucite din polyester, nylon sau
otel) din pliuri sunt dispuse la 90°. Toate anvelopele fabricate in ultima
perioada sunt de tip Radial. Alte tipuri mai sunt B
Bretea sau D
Diagonal.
Acestea din urma pot fi intalnite la anvelopele pentru autovehicule speciale
folosite in agricultura sau industrie.
ROTATION
Sageata care indica sensul de rotatie al anvelopei.
TALON
Partea de anvelopa care intra in contact cu janta. Talonul este un inel
cu mai multe straturi din corduri de otel. Scopul acestuia este de a asigura o
presiune de contact corespunzatoare intre anvelopa si janta, asigurand etansarea
aerului.
TUBELESS
Anvelopa care se foloseste fara camera.
TUBETYPE
Anvelopa care se foloseste numai cu camera.
SIMBOL DE VITEZA
Simbol standardizat care indica viteza maxima cu care poate
rula o anvelopa; de exemplu 195/65R15 91H unde 'H' este simbolul de viteza (vezi
valoarea in Km/h in Tabelul cu simborile de viteza a anvelopelor).
STRUCTURA PLIURILOR
Specifica numarul pliurilor si materialul din care sunt
facute cordurile. Ex. la anvelopele destinate autoturismelor, peretii laterali
au un pliu din cord de polyester iar structura coamei are 4 pliuri: unul din
cord de polyester, 2 din cord de otel si unul din cord de nylon. La anvelopele
destinate camioneltelor, microbuselor sau autoutilitarelor (cele cu simbolul
"C"), peretii laterali au 2 pliuri din cord de polyester iar structura coamei
are 5 pliuri: 2 din cord de polyester, 2 din cord de otel si unul din cord de
nylon. Anvelopele ranforsate sau cu alte destinatii speciale au mai multe
pliuri.
Eticheta Firestone Winter Hawk | Eticheta Fulda Kristal Montero | Eticheta Riken Snowtime | Eticheta Sava Eskimo |
|
|||
Eticheta Tigar Winter | Eticheta Bridgestone LM32 | Eticheta Dunlop Winter Sport 3D | Eticheta Michelin Alpin A4 |